Netflix przestrzega Polaków przed udostępnianiem kont

Netflix przestrzega Polaków przed udostępnianiem kont

Już w 2019 r. przyznał, że pracuje nad rozwiązaniem, które ma z jednej strony nie zaszkodzić płacącym abonentom, a z drugiej zachęcić do zakładania własnych kont osobom, które dziś użytkują je do spółki z innymi.

Z raportu Mindnet Analytic z 2020 r. wynika, że ponad połowa użytkowników platformy w Stanach Zjednoczonych udostępnia swoje hasło innym osobom.

W marcu 2021 r. Netflix rozpoczął testy nowej funkcji, dodatkowo weryfikującej użytkowników. Wybranym abonentom po wejściu na platformę wyświetlał się komunikat: „Jeśli nie mieszkasz z właścicielem tego konta, musisz założyć własne, aby kontynuować oglądanie". I wtedy, by korzystać z serwisu, musieli wpisać otrzymany mejlem lub SMS-em kod, bądź wykupić nową subskrypcję.

Testy, rozpoczęte w USA, na początku stycznia 2022 r. , obecnie walka ze współdzieleniem kont objęła także Polskę.

Czytaj także:

Wbrew regulaminowi

Od niedawna wybrani użytkownicy Netfliksa w Polsce, po zalogowaniu się na koncie widzą komunikat platformy mówiący o tym, że udostępnianie profilu osobom mieszkającym poza gospodarstwem domowym właściciela konta jest niezgodne z regulaminem.

Na które postanowienia regulaminu powołuje się serwis? Chodzi konkretnie o punkt 4.2 dotyczący zasad świadczenia usługi:

Serwis Netflix oraz wszelkie treści, do których dostęp następuje przy jego użyciu, są przeznaczone wyłącznie do niekomercyjnego użytku osobistego i nie mogą być udostępniane żadnym osobom, które nie mieszkają z użytkownikiem w gospodarstwie domowym. W okresie członkostwa firma Netflix udziela użytkownikowi ograniczonego, niewyłącznego i nieprzenoszalnego prawa dostępu do serwisu Netflix i Treści oferowanych w serwisie Netflix. Z wyjątkiem określonych powyżej praw użytkownik nie uzyskuje żadnych innych praw, tytułów własności ani udziałów. Użytkownik zobowiązuje się nie wykorzystywać serwisu w celu publicznego rozpowszechniania.

Zawieszenie konta

W części piątej zatytułowanej Hasła i dostęp do konta pojawia się doprecyzowanie wcześniejszych zapisów.   Użytkownik, który założył konto w serwisie Netflix i od którego pobiera się opłatę członkowską przy użyciu wskazanej Metody Płatności („Właściciel Konta”) jest odpowiedzialny za każdy rodzaj aktywności generowanej za pośrednictwem tego konta w serwisie Netflix. Aby zapewnić sobie kontrolę nad kontem oraz zapobiec przejęciu konta (np. historii oglądania) przez nieuprawnione osoby, Właściciel Konta powinien sprawować kontrolę nad Urządzeniami z obsługą platformy Netflix, które są używane do uzyskiwania dostępu do naszego serwisu, oraz nie ujawniać nikomu hasła ani szczegółów dotyczących wybranej Metody Płatności.

Teoretycznie Netflix w wypadku wykrycia zaburzeń w korzystaniu z konta może zawiesić jego dalsze funkcjonowanie lub nawet je zlikwidować. Jest o tym mowa w punkcie 5. regulaminu: „Netflix zastrzega sobie prawo do likwidacji lub zawieszenia konta użytkownika, gdy wymagają tego względy ochrony użytkownika, firmy Netflix lub jej partnerów przed skutkami kradzieży tożsamości lub innych nieuczciwych działań.

Na razie jednak platforma nie stosuje w Polsce takich metod. Nie wiadomo w jaki sposób są przez Netfliksa selekcjonowani użytkownicy napotykający wspomniane ostrzeżenie.

Jak dowiedziały się Wirtualnemedia.pl nowy sposób walki ze współdzieleniem kont ma w naszym kraju charakter testowy, podobnie jak inne rozwiązania dotyczące usługi. Na razie nie wiadomo czy i kiedy ostrzeżenia oraz związane z nimi konsekwencje mogą stać się stałym elementem korzystania z Netfliksa w naszym kraju.

Czytaj także:

Ponad 213 mln subskrybentów

Netflix to największa platforma streamingowa na świecie, która ma 213,6 mln subskrybentów.